Obsah stránky
V centru Klatov „třicítkou“
V CENTRU KLATOV „TŘICÍTKOU“
V Evropě, včetně Česka, se rozrůstá nový dopravní trend – zóny s maximální rychlostí třicet kilometrů za hodinu. Takových míst bude nadále přibývat. Města i vesnice zavádějí zóny, kde mohou vozidla jet maximálně třicítkou. Město Klatovy není výjimkou.
V Klatovech platí toto omezení v celém centru města bezmála už 20 měsíců a zónové značky jsou umístěny na všech vjezdech do centra: na začátku ulice Pražská, v ulici Vídeňské, za křižovatkou ulic Podbranské, Komenského, Vídeňské a v ulici Plánické, za křižovatkou ulice Pavlíkovy, Plánické. Zároveň došlo ke stavebním úpravám vozovek vytvořením příčných zpomalovacích prahů.
Doprava v centru města
V návrhové části souhrnu opatření byla řešena organizace dopravy v samotném centru města ohraničeném ulicemi Plzeňská, Podbranská, Komenského, Jiráskova a Dobrovského. Návrh neuvažoval se změnami v systému jednosměrných komunikací. Jako jedno z možných řešení byla uvažována jednosměrnost Pražské či Vídeňské ulice. Nicméně pokud by tyto ulice byly navrženy jako jednosměrné, řešení by velmi zkomplikovalo vedení vozidel MHD, a proto se od tohoto záměru v návrhu ustoupilo.
Více o souhrnu opatření dopravy se můžete dočíst v Generelu dopravy Klatovy na odkazu níže:
Komentář Centra dopravního výzkumu, v. v. i.
Zavádění zón 30 v České republice je podporováno i Národní strategií bezpečnosti silničního provozu 2011-2020. Obce každoročně reportují počet nových zón 30, které na svém území zřídily, nicméně tempo přibývání těchto zón je pomalé a nehodovost v zastavěném území prakticky stagnuje.
Podle studií OECD lze předpokládat snížení počtu nehod s následkem těžkého zranění přibližně o 70 % a počtu smrtelných nehod až o 90 %. Zavádění zón 30 by nemělo být paušální a nemělo by se vztahovat na celé území obcí. Zavádění těchto opatření by mělo být vždy posuzováno individuálně s ohledem jak na bezpečnost, tak také plynulost silničního provozu v dané obci.
Podle studie australské a novozélandské asociace silniční dopravy Austroads AP-R560-18 hrozí při střetu osobního vozidla s chodcem při rychlosti 50 km/h smrt v 80 % případů, při rychlosti 30 km/h pouze v 10 %. Šance, že srážka skončí jen lehkým zraněním, je při třicítce 75 %.
Jedním z hlavních argumentů pro zavedení zón 30 je zklidnění dopravy a především bezpečnost (viz graf).
Graf: Rychlost, doba reakce, ujetá vzdálenost a brzdná dráha
A = reakční doba (pro 30 km/h), B = brzdná dráha (pro 30 km/h), C = brzdná dráha (pro 50/km/h). Zdroj: TP 218
Použité
zdroje:
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Generel dopravy Města Klatovy
Technické podmínky TP 218 Ministerstva dopravy